Forma-1 / Motorsport

Újraírt F1-es szabálykönyv: annyi a kifújt kipufogónak

""

Az első Forma 1-es szabálykönyvet 1946-ban hozta létre a Nemzetközi Automobil Szövetség Motorsport Világtanácsa, mely azóta – természetesen a technika fejlődésével – folyamatosan változik. A FIA külön írja elő technikai feltételeket, így a motor, az aerodinamika, gumik kérdését, valamint a versenyszabályokat, mint a tesztek, edzések, időmérők és természetesen a versenyek rendelkezéseit. Ez utóbbiba tartozik még egyebek közt a futam utáni kötelezettségek, mint a tiszteletkör, a mérlegelés vagy az interjúk.

A legfrissebb módosításokat a világtanács az Új-Delhiben december elején tartott ülésen fogadta el. Az újítások egyaránt kitérnek a technikai és versenyszabályokra, így például utóbbiba tartozik, hogy jövőre biztonsági autós fázisban a lekörözött versenyzők visszavehetik körüket és felzárkózhatnak a mezőny végére, hogy az újraindítást követően ne akadályozzák a pozíciókért küzdők harcát. Emellett az autóknak 2012-től részt kell venniük szezon előtti törésteszten, e nélkül ugyanis a teszteket sem kezdhetik el csapataik, nemhogy a versenyidény. Év közben az Autósport Világtanács ismét engedélyez gyarkorlást az istállóknak, szezon közben egy háromnapos teszten vehetnek majd részt a csapatok versenypilótáikkal. Ez egy korábbi lehetőség újraélesztése. A versenyzőket is érint néhány újítás, így az egyik legfontosabb, hogy a pilóták, ha egyszer elhagyják védekezés miatt az ideális ívet, akkor arra már nem térhetnek vissza előzés megakadályozása miatt. Igaz félig-meddig ez érvényben volt már az idén is. Sőt a versenyzők a pályát sem hagyhatják el indokolatlanul, nem vághatják le a sikánokat –ez szintén alapvető előírás korábbról – még felvezető vagy a levezető körön sem. A futamok hosszát a FIA maximum négy órában határozza meg, eddig ez ugyanis nem szerepelt a szabálykönyvben, így időjárás miatt félbeszakadásnál ezt is figyelembe kell majd venni 2012-től. Az edzések esetében is született változás, jövőre már az első edzésnapon is az összes gumit használhatják a csapatok, szemben az eddig meghatározott három szettel.

""

A technikai szabályokat érintő változások legfontosabb eleme a kifújt kipufogók tiltása, pontosabban a kipufogókból kiáramló gázokat a minimumom kell tartaniuk az istállóknak, ez jövőre már nem lehetnek hatással az autó aerodinamikai adottságaira.

Az egyes csapatok különböző módon próbáltak meg trükközni a kifújt kipufogóval idén, a rendszerek különbségei pedig jól hallgatók.